donderdag 13 maart 2014

Vestje en mutsje

Alweer een vestje en mutsje gehaakt
zonder patroon

voor het vestje heb ik deze steek gebruikt
 
er staan nog meer mooie steken bij voor een vestje of mutsje
en met een hele goede uitleg !
 
 
wanneer je de foto's aanklikt zie je het beter

voor het mutsje heb ik deze steek gebruikt
 

 
ik ben begonnen met eerst een granny
te haken voor de achterkant

en ik had belooft om uit te leggen hoe ik zo'n
mutsje haak, nou ik kan je zeggen dat ik dat veel moeilijker vindt
dan het mutsje haken !
De foto's zijn niet al te best dat komt omdat ik het 's avonds heb gemaakt
maar als je de foto's aanklikt kun je het wel volgen
hoop ik !
Ik beschrijf niet toer voor toer
maar alleen de wijze waarop ik het mutsje maak
de steken staan hier al boven bij de linken !
Ik ben dus begonnen met die granny
dan ga ik verder vanaf boven bij die pijl tot aan de andere kant bij de pijl
met losse haken en op de punten een vaste
dus je verbind als het ware de punten
2 laat je open  !
 
 dat kun je hier goed zien
nu ga ik tussen de pijlen het patroon haken
kheb eerst om de losse alleen maar vasten gehaakt
en daarna begon ik met deze steek

Je ziet dat de onderste punten vrij blijven
ik heb tussen het patroon een paar toeren gehaakt met boogjes
om het wat meer open  te maken
gewoon 4 losse en een vaste haken
 
nu ga ik vanaf de pijlen de onderkant recht maken
ik begin weer met vasten en tussen de punten
worden het losse
tot aan de andere kant van het mutsje
 
Hier zie je de achterkant beter
hier heb ik nog niet de punten met elkaar verbonden
 
 
Zo ziet de zijkant van het mutsje eruit
ik heb langs de voorkant een randje
gehaakt van picotjes

 
 Hier zie je dat de punten verbonden zijn door losse te haken

zo iets beter te zien
en hierop ga ik de achterkant ophaken wat
in het nekje komt
ik heb alleen stokjes gehaakt en ook een aantal
toeren met boogjes ertussen
hierdoor kun je een lint rijgen

En zo is het mutsje geworden
op deze manier maak ik dus alle mutsjes
maar gebruik verschillende steken !
Ik hoop dat het een beetje begrijpelijk is
wanneer je aan het haken bent
volgt het vanzelf !
En anders kun je me altijd mailen voor vragen !

 
Het hangt aan een klein luikje in de vensterbank
met de andere kleine mutsjes erbij
die ik ook op deze manier heb gemaakt !

 
De haaknaald laat mij nog niet los
ik ben nu met een beugeltasje bezig !
 
 
Fijne avond allemaal
 
Liefs Jeanet

8 opmerkingen:

Het lieve hemeltje. zei

Echt super-schattig dit lieve vestje met mutsje.
En je uitleg is heel duidelijk hoor...en zeker met de foto`s erbij.
Ik vind dat hangertje ook zo grappig van ijzerdraad...
`T is ook weer zo`n leuk tafereeltje bij elkaar op de vensterbank....
Super om naar te kijken..

Liefs, Ciska

Hobbyrita zei

Ongelooflijk mooi, hoe jij die mutsjes en vestjes en jasjes blijft toveren met je haaknaald! En ze staan zo schattig bij dat luikje in je raam, een gezellig hoekje!
grtjes, rita.

Corrie zei

Wat heerlijk brocant die haakwerk.
Bedankt voor de uitleg. Ik weet hoe moeilijk dat is.

♥Sanne zei

Mooi hoor knap gedaan

liefs en een fijn weekend sanne

Mijn kleine wereld zei

Wat is je mutsje prachtig mooi geworden Jeanet, bedankt voor de uitleg, het zal wel lukken.
Liefs,
Christelle

Carla zei

In 1 woord....PRACHTIG!!

liefs Carla.

Unknown zei

Wat leuk jeanette. Jij bent ook al zo,n haakwonder meis. En je foto,s zijn ook weer zo mooi. leuk hoe je dat weer in het raam neer gezet heb zo bij elkaar. En je verstje en mutsje zijn ook weer echt een plaatje.
Een heel fijn weekend.
Liefs Brie

Laura zei

Wat schattig het mutsje en vestje. En dank je wel dat je de beschrijving wilde delen. Fijn weekend, Liefs Laura